Ornament jest niezwykle istotnym środkiem zdobniczym zarówno w rzemiośle jak i sztuce. Wypełniając powierzchnię i przestrzeń formami, które mimo, że powtarzalne, pozwalają uniknąć sterylnej nudy jednolitej powierzchni. Wciągają widza szczegółami i ożywiają tak jego ciekawość jak i otoczenie. Dają uporządkowane wrażenie mnogości i elegancji. Nic zatem dziwnego, że używano ich od niepamiętnych (a przynajmniej „niepisanych”) czasów, w mozaikach, malowidłach, rzeźbie, architekturze ale i przedmiotach codziennego użytku, bodaj we wszystkich cywilizacjach i reprezentujących je kulturach. Deseń zawsze kierujący się geometrią, choć niejednokrotnie składający się z form naśladujących organiczne do dziś pozostaje wartościowym narzędziem w projektowaniu. Formy organiczne zaś również podlegają swoistym geometriom, co jest i było przedmiotem zainteresowania tak filozofów, jak i artystów czy badaczy. Wystarczy wspomnieć o takich zagadnieniach jak fraktale czy pokrewne im L-systemy, albo też gramatyki kształtu, żeby ten fakt wykazać.
Niniejszy projekt daje okazję bezpośredniego doświadczenia podstawowych narzędzi i zmierzenia się z zagadnieniami związanymi z projektowaniem deseni. Dzięki temu można osobiście przekonać się jakie potencjalne trudności czyhają na projektanta, ale też jakie możliwości otwierają się przed nim. To pozwala podtrzymać świadomość istnienia ornamentu jako komponentu wizualnego do wykorzystania. Co więcej, projekt służy także ćwiczeniu przekładania subiektywnej obserwacji przyrody na elementy projektowe.
Korzystając z narzędzi wbudowanych w aplikację Adobe Photoshop przeznaczonych do tworzenia deseni należy samodzielnie zaprojektować powtarzalny ornament wykorzystujący motywy roślinne. Rozmiar projektu jest dowolny, powinien być jednak na tyle duży żeby nie pozostawiał wątpliwości co do jego zawartości. Deseń powinien być zaprojektowany tak, aby jego elementy składowe – pojedyncze powtarzane fragmenty – płynnie przechodziły jeden w drugi sprawiając wrażenie ciągłości.
Wynikiem projektu powinien być plik Affinity Photo (.afphoto
) zawierający warstwę deseniu (Pattern Layer). Plik należy nazwać, wzorem pozostałych projektów, według konwencji:
<Imię> <Nazwisko> - <numer zadania>.<rozszerzenie>
i przesłać w załączniku pod adres mailowy .
Przy podanych poniżej kryteriach oceny dopisano wartości punktowe, które są przyznawane za spełnienie danego warunku, przy czym 0 jest oceną najniższą. Suma uzyskanych punktów jest następnie normalizowana do wartości 10 z zaokrągleniem do 0,5 pkt w górę, według wzoru P = p⁄pmax×10. „P” oznacza finalną ocenę punktową, „p” – punkty przyznane za projekt, natomiast „pmax” – maksymalną możliwą do uzyskania liczbę punktów według kryteriów. Przykładowo: jeśli za wykonany projekt otrzymano w sumie 7 pkt na 12 możliwych, to finalna ocena punktowa wynosi ⁷⁄₁₂×10≈5,8 pkt co po zaokrągleniu daje 6 pkt. Taki sposób wyliczania końcowej oceny punktowej ułatwia dopasowanie oceny do kryteriów jej przyznawania.
Niniejszy projekt jest oceniany według następujących kryteriów: